Group 14 Created with Sketch.

Vuosi 2020

search Created with Sketch.

Vuosi 2020

Ympäristöystävälliseksi vaikka väkisin

Me Icebugilla olemme tehneet jo pitkään töitä sen eteen, että yrityksemme olisi ympäristön kannalta kestävä. Suurin asettamamme tavoite oli ilmastopositiivisuus. Haaste tuntui isolta, vaikka olimme jo aiemmin tehneet hyvää työtä negatiivisten ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Huima tavoite herätti myös epäilyä ympärillämme.

“Tiesitkö, että Icebug on maailman ensimmäinen ilmastopositiivinen ulkoilukenkien valmistaja? Se tarkoittaa sitä, että hyvitämme enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin tuotamme”.

Uskoimme, että ilmastopositiivisuus olisi mahdollista saavuttaa vuonna 2020. Tuntui uskomattomalta päästä tavoitteeseen jo 6 kuukautta aiemmin. Ilmastopositiivituus on vaatinut rahallisen panostamisen lisäksi isoja muutoksia yrityksessä ja tuotannossa. Lopputulos on kaiken vaivan arvoinen: ”Olemme valmiita sijoittamaan kaikki voittomme kestävyyden tavoitteluun. Kyseessä on pieni hinta siitä, että maapallomme lämpötilat pysyvät turvallisilla asteilla”, Icebugin toimitusjohtaja David Ekelund sanoo

Ilmastopositiivisuus – miten me sen teimme?

Olemme käyttäneet merkittävän määrän resursseja ympäristöjalanjälkemme mittaamiseen. Mittaus on ollut tärkeässä roolissa matkalla ilmastopositiivisuuteen. Kokonaiskuvan avulla on ollut mahdollista tehdä muutoksia päästöjen pienentämiseksi. Mittaus kertoo myös paljonko päästöjä pitää kompensoida.

Keskitymme kestävän kehityksen ohjelmassamme erityisesti kasvihuonekaasuihin. Minimoimme luonnonvarojen käyttömme, jonka jälkeen hyvitämme aiheuttamamme hiilijalanjäljen. Positiivisen muutoksen saa aikaan kompensoimalla päästöjä enemmän kuin niitä tuottaa. Siksi hyvitämme päästöjä vielä ylimääräiset 10 %. Tämä koskee kaikkea toimintaamme: tuotantoa, logistiikkaa, johtoa ja matkustusta. Jotta mallista saadaan kestävä, integroidaan ilmastotekojen hinta yrityksemme toimintamallin ytimeen. Emme vielä osaa ennustaa kokonaishintaa, mutta olemme valmiita sijoittamaan kaikki voittomme kestävyyden tavoitteluun.

Päästöjä voi kompensoida monella tapaa. Me ostimme ensimmäiset päästöhyvityksemme YK:n Climate Neutral Now -aloitteelta helmikuussa 2019. (Jos haluat nähdä mitä kaikkea olemme saaneet aikaan, kirjoita sivun https://offset.climateneutralnow.org/vchistory vasemman yläreunan hakukenttään ”Icebug” ).

Emme koe, että päästöjen hyvittäminen olisi vapaakortti jatkaa toimintaa normaaliin tapaan. Siksi laskimme päästöjemme tarkan lähtötilanteen ja asetamme kunnianhimoisia tavoitteita päästöjen pienentämiseksi. Toimintamme ei keskity ainoastaan ilmastoon, vaan perustuu Natural Step’in neljälle kestävyysperiaatteelle.

Kannustamme myös asiakkaitamme vastuulliseen kuluttamiseen. Siihen tarpeeseen teemme kestäviä ulkoilujalkineita yhä ympäristöystävällisemmistä materiaaleista. Pyrimme siihen, että kuluttajat voivat ja haluavat käyttää tuotteitamme mahdollisimman kauan. Neuvomme myös kenkien huollossa, jotta ne olisivat käytössä pitkäikäiset.

“Icebug on ulkoilutuotemerkki. Koemme, että meillä on sen vuoksi erityinen vastuu pitää huolta luonnosta. Myös asiakkaamme peräävät tätä vastuuta alan yrityksiltä”.

Icebugin tuottamat päästöt

Icebugin ilmastovaikutus on arviomme mukaan hieman alle 4000 hiilidioksiditonnia, josta tuotannon osuus on noin 90 %. Tämä päästölaskelma ei ole täysin tarkka. Se perustuu yhden jalkinemallimme elinkaariarviointiin. Koska tarkkaa laskelmaa ei voi tehdä kukaan, toimimme parhaan arvion mukaan. Haluamme varmistaa, että arvio ei varmasti ole alakanttiin laskettu. Siksi hyvitämme varmuudeksi 30 % ylijäämää. Tällä laskelmalla hyvitettävää tulee 4755 hiilidioksiditonnia. Valitsemamme kompsentaatioprojektin hyvitystahti on 4 USA:n dollaria per hiilidioksiditonni, eli yhteensä noin 20 000 dollaria.

Haluamme toimia esimerkillisesti

”Jos meistä voi tulla ilmastopositiivinen, myös muilla yrityksillä on tähän edellytykset niin tahtoessaan”, Ekelund sanoo.

Koemme, että mitä paremmin Icebug onnistuu tavoitteessaan, sitä enemmän syntyy kannustusta ja painostusta alan muille yrityksille. Jos kuluttajat valitsevat tuotteensa yrityksen ilmastotoimien mukaisesti, eivät ilmastotoimiin ryhtymättömät yritykset pian enää yllä mukaan kilpailuun. Sillä olisi iso merkitys ilmastokriisissä.

Yksin olemme ilmaston hyväksi pieni toimija. Tiedämme tehneemme ratkaisevan vaikutuksen, jos voimme todistaa alan suurille yrityksille, että ilmastotoimiin ryhtyminen on pitkällä tähtäimellä liiketoiminnan näkökulmasta kannattavaa.