Group 14 Created with Sketch.

Vuosi 2020

search Created with Sketch.

Vuosi 2020

20. maaliskuuta 2019

Ympäristöystävälliseksi vaikka väkisin

Tavoitteemme oli olla ilmastopositiivinen yritys vuoteen 2020 mennessä. Miksi odottaa, jos pystyimme pääsemään tavoitteeseen jo aiemmin?

Tammikuussa 2018 olimme alan suurimpien tapahtumien lavoilla Outdoor Retailer -messuilla Denverissä ja ISPO-tapahtumassa Münchenissä. Oletimme, että jokin toinen ulkoilumerkki olisi jo tuolloin ollut ilmastopositiivinen. Näin ei ollut, vaan sen sijaan meille sanottiin: ”2020… sehän on pian.”

”Kyllä, pitää paikkansa.”

Helmikuun puolivälissä koko vuoden 2019 ilmastovaikutuksemme alkoi selkiintyä: hieman alle 4000 hiilidioksiditonnia, joista tuotannon osa on noin 90 %. Tämä päästölaskelma ei ole täysin tarkka. Se perustuu yhden jalkinemallimme elinkaariarviointiin. Tiedämme kuitenkin varmaksi, että toimintamme tuottaa päästöjä. Emme voi jäädä odottelemaan tarkkoja lukuja, vaan toimiin tulee ryhtyä välittömästi.

Meillä on tällä hetkellä vain arvio lukemista ja kun lisäämme varmuudeksi 30 % ylijäämää, saamme luvuksi 4755 hiilidioksiditonnia. Valitsemamme projektin hyvitystahti on 4 USA:n dollaria per hiilidioksiditonni, eli yhteensä noin 20 000 dollaria.

Ymmärsimme, että meidän kannatti ryhtyä toimiin heti, joten ostimme päästöhyvitykset helmikuun 21. päivänä. (Kirjoita sivun https://offset.climateneutralnow.org/vchistory vasemman yläreunan hakukenttään ”Icebug” nähdäksesi, mitä kaikkea olemme saaneet aikaan.)

Pian saimme sähköpostia YK:n Climate Neutral Now -aloitteelta. Olimme heidän mukaansa alamme ensimmäinen ilmastoneutraali yritys, mikä oli toisaalta kannustava, mutta samalla hieman masentava uutinen.

Yrityksemme oli siis ilmastopositiivinen kuusi kuukautta alkuperäisen tavoitteemme asettamisesta. Tämä on kuitenkin vasta ensimmäinen pieni voitto. Kestävän toiminnan tavoittelumme jatkuu. Tahdomme maksimoida toimintamme vaikutukset.


5. tammikuuta 2019

Icebug – maailman ensimmäinen ilmastopositiivinen jalkinemerkki.

Icebug on kannustanut ihmisiä liikkumaan ulkona vuodesta 2001 asti. Seuraava askel: Ilmastopositiivinen 2020.

”Olemme valmiita sijoittamaan kaikki voitot kestävyyden tavoitteluun. Kyseessä on pieni hinta siitä, että maapallomme lämpötilat pysyvät turvallisilla asteilla”, Icebugin toimitusjohtaja David Ekelund sanoo.

Kestävän kehityksen tavoittelu tulee aloittaa omasta kulutuskäyttäytymisestämme. Kuluttamisen ja ympäristömme uusiutumiskyvyn tulee olla tasapainossa. Meidän perspektiivistämme tämä tarkoittaa sitä, että valmistetaan vain tuotteita, joita ihmiset tarvitsevat. Icebug valmistaa jalkineita kylmiin, kosteisiin ja liukkaisiin olosuhteisiin. Seuraa askel on sellaisten tuotteiden valmistaminen, joita kuluttajat voivat ja haluavat käyttää kauan ja parhaalla mahdollisella tavalla.

”Olemme pyrkineet ympäristön kannalta kestäväksi yritykseksi jo kauan. Olemme tehneet paljon hyvää työtä negatiivisten ympäristövaikutustemme vähentämiseksi, mutta Ilmastopositiivinen 2020 on jotain aivan muuta”, kertoo David Ekelund.

Edessä on hyppy kohti tuntematonta. Tärkein kysymys kuuluu: voiko näin pieni yritys päästä tavoitteeseensa monimutkaisella ja haastavalla alalla?

Icebugin vastaus on kyllä. Tietojemme mukaan tästä ruotsalaisesta yrityksestä tulee maailman ensimmäinen ilmastopositiivinen ulkoilujalkinemerkki. Lupauksemme vuodelle 2020 on seuraavanlainen:

Icebug käyttää merkittävän määrän resursseja mitatakseen ympäristöjalanjälkensä ja keskittyy varsinkin kasvihuonekaasuihin. Minimoimme luonnonvarojen käyttömme, jonka jälkeen hyvitämme aiheuttamamme hiilijalanjäljen ja kompensoimme päästöjä vielä 10 % enemmän. Tämä koskee kaikkia toiminnanalojamme: tuotantoa, logistiikkaa, johtoa ja matkustusta. Ilmastotekojen hinta integroidaan yrityksemme toimintamallin ytimeen. Emme vielä osaa ennustaa kokonaishintaa, mutta olemme valmiita sijoittamaan kaikki voitot kestävyyden tavoitteluun.

”Me emme ole täydellisiä. Emme tarkalleen tiedä, kuinka suuri jalanjälkemme on tai kuinka tulla ilmastopositiiviseksi yritykseksi. Olemme kuitenkin tehneet tietoisen valinnan aloittaa saman tien. Koska haluamme muutkin yritykset mukaan, tahdomme prosessin olevan täysin läpinäkyvä. Haluamme ottaa vastuun ja antaa muille yrityksille mahdollisuuden liittyä kanssamme ilmastotoimiin mahdollisimman pian,” David Ekelund sanoo.

David Ekelund

”Jos meistä voi tulla ilmastopositiivinen yritys, myös muilla on tähän edellytykset niin tahtoessaan.”

Potentiaali muuttaa liiketoimintatapaamme

Icebugin täytyy hyvittää päästöjään tullakseen ilmastopositiiviseksi vuoteen 2020 mennessä. Meidän täytyy laskea hiilijalanjälkemme tarkasti ja ylikompensoida jalanjälkeä 10 %:lla niissä projekteissamme, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä.

Päästöjen hyvittäminen ei kuitenkaan ole vapaakortti jatkaa toimintaa normaaliin tapaan. Meidän tulee laskea päästöjemme tarkka lähtötilanne ja asettaa kunnianhimoisia tavoitteita niiden pienentämiseksi. Toimintamme ei keskity ainoastaan ilmastoon, vaan perustuu Natural Step’in neljälle kestävyysperiaatteelle.

Ilmasto ei ole planeettamme ainoa asia, jota ihmiskunnan toiminta koettelee. Tällä hetkellä lupauksemme kuitenkin keskittyy ilmastoon, sillä on olemassa mekanismi, jolla hiilidioksidipäästöt muutetaan rahaksi. Tämä mekanismi voidaan siis liittää osaksi yrityksen liiketoimintamallin ydintä. Näin voimme potentiaalisesti muuttaa koko liiketoimintatapaamme.

Päästöjen hyvittäminen ei myöskään ole synninpäästö. Päästöjen hyvittäminen ja ylikompensointi auttaa korjaamaan kasvihuonekaasujen aiheuttamaa ilmakehän epätasapainoa.

”Jos meistä voi tulla ilmastopositiivinen, myös muilla yrityksillä on tähän edellytykset niin tahtoessaan”, Ekelund sanoo.

Icebug on ulkoilutuotemerkki. Mielestämme meillä on siksi erityinen vastuu pitää huolta luonnosta. Uskomme, että asiakkaamme myös peräävät tätä vastuuta alan yrityksiltä.

”Mitä paremmin onnistumme tavoitteessamme, sitä enemmän kannustusta ja painostusta luomme alan muille yrityksille. Jos kuluttajat valitsevat tuotteensa yrityksen ilmastotoimien mukaisesti, eivät ilmastotoimiin ryhtymättömät yritykset pian enää yllä mukaan kilpailuun. Tällöin muutos alkaa vaikuttaa.”

Yksin olemme pieni toimija. Tiedämme tehneemme ratkaisevan vaikutuksen, jos voimme todistaa alan suurille yrityksille, että ilmastotoimiin ryhtyminen on pitkällä tähtäimellä liiketoiminnan näkökulmasta kannattavaa”, Ekelund sanoo.

VIDEO

Haluatko lukea lisää Icebugin kestävän kehityksen työstä?

Lupaus 2020

20 tekoa, joilla muutetaan maailmaa.